Mammaträning

Det händer mycket i kroppen under en graviditet. För att göra plats åt det växande barnet utsöndras hormonet relaxin. Det gör kroppens leder mjukare och fogar mer rörliga. Speciellt i bäckenet eftersom det ska vidga sig för att barnet ska kunna komma ut vid förlossningen. En del kvinnor upplever lindriga eller inget besvär alls av detta, medans andra kan få väldigt ont vid rörelse och aktivitet.

Eftersom hormonet har till uppgift att mjuka upp, bidrar detta till att din kropp kan vara och kännas instabil i knäleder, fotleder, höfter och ländrygg vilket gör att skaderisken ökar. Därför har du en stor fördel i att stärka musklerna kring dina leder, för att bygga upp ett starkt stöd för din kropp så att du kan röra dig smärtfritt och obehindrat, vara en aktiv mamma och att kunna lyfta och bära ditt barn utan att det känns och är slitsamt och tröttande.

Under den här perioden bör du vara försiktig med hopp eller övningar som belastar bäckenet på ett ogynnsamt sätt. En god teknik är A och O och din träning får absolut inte göra ont. Stretching bör också undvikas i extrema ytterlägen, eftersom leder och fogar redan är uppmjukade av relaxinet varför det snarare kan skada mer än vad det gör nytta under den här perioden. Att stretcha lätt efter din träning är däremot inte på något sätt farligt för din kropp.

Mamma- och gravidträning

Knipövningar

Under hela graviditeten utsätts din bäckenbotten för stor belastning som blir tyngre och tyngre i samband med att barnet inne i dig växer. Det gör att bäckenbottenmuskulaturen försvagas. Vid en vaginal förlossning ökar den belastningen ännu mer. I vissa fall kan till och med muskler skadas av det enorma trycket då bebisens huvud är på väg ut.

En svag bäckenbotten kan göra det svårt att hålla tätt när man är kissnödig. Speciellt vid lyft, när man springer eller hoppar. Att stärka sin bäckenbotten med knipövningar ger goda förutsättningar för att komma till bukt med urinläckage och eliminera risken för framfall. Att jobba med knipövningar är också viktigt för dig som förlösts med kejsarsnitt.

Diastasis recti – separerade magmuskler

I takt med att din mage växer och blir större tänjs din inre och yttre magmuskler ut ordentligt. De yttre delar sig i mitten och efter förlossningen är det meningen att magmusklerna ska dra ihop sig igen. Detta kan dock ta lite tid. Om du känner försiktigt i mitten av din mage efter förlossningen kan du känna tudelningen. Den kallas för diastasis recti och kan vara flera centimeter bred i några veckor efter din förlossning. Efter ett år har en normal diastasis recti minskat till en eller ett par centimeter. För en del kvinnor vill magmuskulaturen inte dra ihop sig på egen hand, utan kan till och med kräva en operation för att gå ihop. En ”oläkt” och okontrollerad diastasis kan bidra till ryggvärk, hållningsproblem och i vissa fall också tarmproblem som bråck eller ofullständig tömning, instabilitet av bäckenet och bäckenbottenproblem. Läkningen stimuleras av aktivitet/träning av bäckenbotten och den djupa inre magmuskulaturen. Du bör undvika övningar som situps, plankan och liggande benlyft under tiden då din diastas är under ”läkning”, eftersom det är övningar som främst stimulerar de yttre magmusklerna och istället kan förvärra diastasen. Om din barnmorska inte kan hjälpa dig att hitta dina inre magmuskler, ta hjälp av en sjukgymnast eller en personlig tränare som är utbildad i träning under och efter graviditet.


Mammaträning - Höstterminen 2018

MAMMA BAS hösten 2018

Mamma Bas
v.34 – 38 

Tisdagar 12.45 – 13.30 (Fullbokad)
Plats: Kvarnhagsplan 118
Ledare: Malin
Period: 21:a augusti – 18:e september 2018
Antal tillfällen: 5
Pris: 950 kr
Anmälan

 

Mamma Bas
v.39 – 43

Tisdagar 12.45 – 13.30 (Fullbokad)
Plats: Kvarnhagsplan 118
Ledare: Malin
Period: 25:e september – 23:e oktober 2018
Antal tillfällen: 5
Pris: 950 kr
Anmälan

 

Mamma Bas
v.45 – 49

Tisdagar 12.45 – 13.30 (6 platser kvar)
Plats: Kvarnhagsplan 118
Ledare: Malin
Period: 6:e november – 4:e december 2018
Antal tillfällen: 5
Pris: 950 kr
Anmälan

 

PT-Grupp Gravid
v.45 – 50

Måndagar 18.00 – 18:55  (6 platser kvar)
Plats: Kvarnhagsplan 118
Ledare: Etti
Period: 5:e november – 10:e december 2018
Antal tillfällen: 6
Pris: 1140 kr
Anmälan

MAMMAFYSEN Höstterminen 2018
Tisdagar 09.45 – 10.30 – Hässelby slott
Torsdagar 09.45 – 10.30 – Riddervik
Ledare: Malin och Anna
Period: Vecka 34 – 51, start 21/8 – 18/12 2018
Obs, ingen träning den 27/9, 18/10, 30/10 samt 1/11

Pris klippkort:
2 – 4 ggr – 125kr per pass

5 ggr – 600kr
(120kr/pass)

10 ggr – 1100kr
(110kr/pass)

12 ggr – 1200kr
(100kr/pass)

15 ggr – 1425kr
(95kr/pass)

Anmälan

För Drop in:

MAMMAMAGE-KONSULTATION
Få hjälp med din mammamage
Plats: Kvarnhagsplan 118
Ledare: Anna, Malin
Start: Vid överenskommelse

Pris: 650 kr

Du som vill fortsätta till Mammafysen betalar endast 500kr

Anmälan